Koronawirus (COVID-19)
Edukacja dzieci na świecie podczas epidemii koronawirusa

Zamknięcie placówek edukacyjnych wpłynęło na życie ponad 1,6 miliarda dzieci na świecie. UNICEF szuka najlepszych rozwiązań, aby wszyscy uczniowie mogli kontynuować naukę w swoich domach.
Ta sytuacja jest bezprecedensowa, a jej konsekwencje będą ogromne. Na skutek rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa, większość krajów na świecie zdecydowała się na zamknięcie placówek edukacyjnych, wpływając tym samym na kształcenie ponad 91% uczniów na świecie, to jest blisko 1,6 miliarda dzieci i młodzieży.
Nigdy wcześniej tak duży odsetek młodych ludzi nie był pozbawiony możliwości uczestniczenia w procesie edukacji oraz korzystania z pomocy i opieki, jaką zapewniały im szkoły. Dotyczy to zwłaszcza dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej, wymagających szczególnej ochrony. UNICEF współpracuje z partnerami, w celu zapewnienia wszystkim dzieciom bezpiecznych warunków do nauki w szkołach, bądź dostarczenia narzędzi onlinowych. Mają one zagwarantować kontynuację nauczania wszystkim, bez względu na to, gdzie się znajdują.
UKRAINA
© UNICEF/Filippov
7-letnia Zlata uczy się w swoim domu w Kijowie na Ukrainie. Jej ulubionym przedmiotem jest sztuka. Uwielbia rysować koty i pandy.
Kiedy w marcu zamknięto placówki edukacyjne na Ukrainie, aby zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, wiele rodzin stanęło przed wyzwaniem związanym z kontynuowaniem kształcenia swoich dzieci.
Od początku zamknięcia szkół, UNICEF wspiera Ministerstwo Edukacji i Nauki w dostosowaniu możliwości zdalnej edukacji, aby zapewnić dzieciom ciągłość kształcenia.
Ukraina jest jednym z pierwszych krajów, który zaczął wykorzystywać globalną edukacyjną platformę „Learning Passport”, uruchomioną wspólnie przez UNICEF i Microsoft, aby pomóc dzieciom i młodzieży kontynuować naukę w domu.
RWANDA
© UNICEF/Kanobana
11-letni Igihozo po zamknięciu szkoły korzysta z edukacyjnych audycji radiowych.
Ponad 3 miliony dzieci musiało zostać w domach, od kiedy rząd Rwandy podjął decyzję o zamknięciu placówek edukacyjnych. Aby móc kontynuować naukę, zdecydowano się wykorzystać najbardziej powszechny i dostępny środek łączności – radio.
UNICEF zebrał ponad 100 audycji radiowych z całego świata, przekazujących podstawową wiedzę z zakresu nauki czytania i pisania, a następnie dostosował je do podstawy programowej nauczania w Rwandzie. Poskutkowało to nawiązaniem współpracy z Agencją Radiofonii i Telewizji w Rwandzie, co pozwoliło przygotować zajęcia lekcyjne dla wszystkich dzieci w kraju.
SYRIA
© UNICEF/UNI318725/Syria
12-letnia Maram, z powodu zawieszenia zajęć, uczy się w swoim domu w Rakce w Syrii.
Jeszcze przed epidemią koronawirusa, miliony dzieci w Syrii nie mogło chodzić do szkoły z powodu trwającego od ponad 9 lat konfliktu zbrojnego. Zawieszenie zajęć w połowie marca wzbudziło niepokój wśród kolejnych milionów młodych ludzi w tym kraju.
„Byłam w szoku, kiedy usłyszałam o zamknięciu szkół”, zwierza się 12-letnia Maram.
Maram korzysta z książek pozwalających na samodzielną naukę, które otrzymała kilka miesięcy temu, aby móc uczyć się także w domu. Program samokształcenia powstał, aby pomóc dzieciom, które porzuciły edukację lub tym, dla których codzienne chodzenie do szkoły może stanowić zagrożenie. Skupia się on na nauce języka arabskiego i angielskiego, a także matematyki i przedmiotów ścisłych.
MACEDONIA
© UNICEF/Klincarov
Bliźniaki – Maksim i Jan - ćwiczą w domu jogę dla dzieci. Śledzą specjalny kanał edukacyjny dla dzieci w telewizji, gdzie prezentowane są ćwiczenia.
Kiedy na początku marca w Macedonii ogłoszono decyzję o zamknięciu wszystkich placówek edukacyjnych, w ciągu zaledwie kilku dni, lekcje z tradycyjnych klas przeniesiono do domów. Jedną z najważniejszych inicjatyw było stworzenie telewizyjnej klasy, gdzie nauczyciele-wolontariusze nagrywali lekcje z różnych przedmiotów, także z zajęć wychowania fizycznego. Lekcje nagrywano w pięciu językach, którymi posługują się uczniowie w Macedonii.
Aleksandra, mama mieszkająca w stoicy Macedonii w Skopje, podkreśla, że lekcje wyświetlane w telewizji są pomocne także dla rodziców, próbujących odnaleźć się nowej rzeczywistości. „To prawdziwa sztuka zajmować się domem i opiekować się trójką dzieci przez cały dzień”, podkreśla Aleksandra. „Na szczęście, lekcje w telewizji zajmują starszych chłopców, a ja mogę więcej uwagi i czasu poświęcić najmłodszemu dziecku”.
WIETNAM
© My Linh Do UNICEF Viet Nam
10-letni Tran prowadzi rozmowę na czacie z wietnamskim nauczycielem języka migowego.
Epidemia koronawirusa ma nieopisany wpływ na życie wszystkich dzieci, bez względu na ich poziom rozwoju fizycznego i psychicznego. Jednak dla dzieci takich jak Tran, cierpiących z powodu wady słuchu, izolacja wiąże się z jeszcze większymi wyzwaniami.
W ramach działań mających na celu dotarcie do dzieci niesłyszących, UNICEF w Wietnamie z pomocą Trana, przygotował film na temat zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Materiał jest dostosowany dla dzieci głuchych i wraz z materiałami edukacyjnymi dostępnymi w Internecie, będzie tłumaczony na język migowy. UNICEF wspiera Ministerstwo Edukacji i Szkoleń, opracowując materiały do nauki online i offline oraz promuje ćwiczenia fizyczne, aby zadbać o rozwój, zdrowie i dobre samopoczucie dzieci podczas kwarantanny.
AMERYKA ŁACIŃSKA I KARAIBY
© UNICEF/Schverdfinger
Nie ma rejonu na świecie, którego nie dotknęła epidemia koronawirusa. Pod koniec marca, blisko 95% uczniów zostało zmuszonych do tymczasowego opuszczenia szkół w rejonie Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Region ten zamieszkiwany jest przez ponad 150 milionów dzieci.
UNICEF, dla zapewnienia dzieciom stałego kontaktu z nauką, opracował inicjatywę #LearningAtHome, polegającą na codziennym zachęcaniu dzieci wraz z rodzicami, do podejmowania konkretnych wyzwań edukacyjnych, np. szukania skarbów, układania puzzli czy kreatywnej zabawy w sieć pajęczą.
INDONEZJA
© UNICEF/Veska
Feli i Kimi uczą się w domu od czasu zamknięcia szkół. Ich nauczyciel codziennie wysyła kolejne materiały do samodzielnego opracowania.
„Lubię uczyć się w domu, zwłaszcza języka arabskiego, razem z moim tatą i siostrą”, mówi Kimy, dodając jednocześnie, że brakuje jej spotkań z przyjaciółmi. Docenia natomiast fakt, że może spędzić więcej czasu z rodzicami.
UNICEF współpracuje z rządem Indonezji, aby zagwarantować wsparcie i opracować wytyczne dotyczące zdalnego nauczania oraz ochrony dzieci podczas zamknięcia placówek edukacyjnych. Pracuje także nad programami telewizyjnymi dla dzieci, które mają ograniczony dostęp do Internetu.
GHANA
© UNICEF/ 2L7A1742
21 letnia Victoria to jedna z milionów młodych osób w Ghanie, które dotknęło zamknięcie szkół i uniwersytetów.
„Pozostaję w kontakcie z wykładowcami, uczestniczę w zajęciach online, dbam o relację z przyjaciółmi”, podsumowuje Victoria. Unika zatłoczonych miejsc i czuje się bezpieczniej w domu. „Próbuję się także uczyć nowych rzeczy, których wcześniej nie robiłam - dużo gotuję, czytam więcej książek. Zdarza mi się tańczyć, jeśli potrzebuję się rozluźnić i staram się nie narzekać na nudę w domu”.